SEO står för Search Engine Optimization och kallas ofta för sökmotoroptimering på svenska. Det innebär att du optimerar din webbplats så att den rankar högre i sökmotorer som Google, Yahoo! och Bing. Detta är mycket viktigt om du vill synas online och nå ut till nya kunder eller läsare. Ju mer optimerad din hemsida är, desto högre upp hamnar du i rankingen. Om du aldrig har optimerat en hemsida förut kan det vara svårt att veta hur du ska gå tillväga. Här får du några smarta tips hur du sökmotoroptimerar din hemsida på bästa sätt.

Unikt innehåll

Att ha unikt innehåll är en absolut nödvändighet för att ranka högt. SEO är textbaserat, vilket innebar att sökmotorerna rankar din webbplats baserat på den text du har. Videos, bilder och design spelar liten roll för SEO, de spelar dock stor roll för användarupplevelsen och är således viktiga av andra anledningar. När det kommer till textinnehållet på hemsidan måste det vara unikt och relevant. Det går inte att kopiera från andra hemsidor. Texten måste handla om det som din webbplats vill kommunicera. Tänk på att texten på din hemsida ska ge besökaren någon form av värde.

Väsentligheter när du optimerar din webbplats

Uppdaterad text med relevanta sökord

Sökmotorerna premierar hemsidor som är uppdaterade. Det räcker således inte att sökmotoroptimera din hemsida en gång och tro att det räcker. SEO är ett kontinuerligt arbete som kräver att du håller hemsidan uppdaterad med nya texter och relevanta sökord. Ju nyare innehåll du har, desto högre upp i sökmotorernas resultat kommer du att hamna. SEO är främst textbaserad när det handlar om relevans, men nya bilder och videor värderas även. Detta innebär att du kontinuerligt även behöver uppdatera design, bilder och dylikt. Med andra ord är SEO något som du ständigt arbetar med.

SEO kan vara klurigt om du inte har erfarenhet av det. Det finns många byråer som är specialiserade på SEO och kan hjälpa dig. Om din budget är liten eller om du föredrar att göra det själv går det såklart också. Det är viktigt att tänka på hur folk använder internet och vad de söker efter. Om du har en begravningsbyrå i Stockholm kommer dina potentiella kunder förmodligen att söka efter just ”begravningsbyrå Stockholm” eller ”billigaste begravningsbyrån i Stockholm”. Välj ut de mest relevanta sökorden och se till att de finns med i texten på hemsidan.